Bibeloversættelse

Ole Wierød

Joh 9:1 Da Han gik videre, så Han en mand, der havde været blind fra fødselen af.

Joh 9:2 Hans disciple spurgte Ham da og sagde: "Rabbi! Hvem har syndet: han selv eller hans forældre, siden han er født blind?"

Joh 9:3 Jesus svarede: "[[Det er]] hverken, [[fordi]] han eller hans forældre har syndet; nej, [[det er sket,]] for at Guds gerninger skulle åbenbares på ham!

Joh 9:4 Jeg bør udføre Hans gerninger, Som har sendt Mig, mens det er dag - for der kommer en nat, da ingen kan arbejde!

Joh 9:5 Mens Jeg er i verden, er Jeg verdens Lys!"

Joh 9:6 Da Han havde sagt dette, spyttede Han på jorden, lavede en dej af spyttet og smurte dejen på den blindes øjne.

Joh 9:7 Og Han sagde til ham: "Gå hen og vask dig i dammen "Siloam" - det betyder oversat: "udsendt". Han gik da hen og vaskede sig - og da han kom tilbage, kunne han se!

Joh 9:8 Da sagde naboerne og de, som tidligere havde set ham som blind tigger: "Er det ikke ham, der sad og tiggede?"

Joh 9:9 Nogle sagde: "Det er ham", men andre sagde: "Nej! det er een, der ligner ham!" Men selv sagde han: "Det er mig!"

Joh 9:10 De sagde da til ham: "Hvordan er dine øjne da blevet åbnet?"

Joh 9:11 Han svarede og sagde: "Den Mand, Som hedder Jesus, lavede en dej, smurte den på mine øjne og sagde til mig: "Gå hen til dammen Siloam og vask dig"; og da jeg var gået hen og havde vasket mig, kunne jeg se!"

Joh 9:12 Da sagde de til ham: "Hvor er Han?" Han siger: "Det veed jeg ikke."

Joh 9:13 De fører så den tidligere blinde til farisæerne;

Joh 9:14 men det var sabbat den dag, Jesus lavede dejen og åbnede hans øjne!

Joh 9:15 Atter spurgte de og også farisæerne ham da, hvordan han havde fået synet igen. Men han sagde til dem: "Han lagde en dej på mine øjne, og jeg vaskede mig - og nu kan jeg se!"

Joh 9:16 Nogle af farisæerne sagde da: "Denne Mand er ikke fra Gud, for Han overholder ikke sabbaten!" Andre sagde: "Hvordan skulle et syndigt menneske kunne gøre sådanne tegn?" - og der var uenighed iblandt dem.

Joh 9:17 De siger da atter til den blinde: "Hvad siger du om Ham, siden Han har åbnet dine øjne?" Men han sagde: "Han er en Profet!"

Joh 9:18 Jøderne ville da ikke tro om ham, at han havde været blind og havde fået synet igen, før de havde kaldt på forældrene til ham, som havde fået synet igen.

Joh 9:19 Og de spurgte dem og sagde: "Er dette jeres søn, om hvem I siger, at han blev født blind? Hvordan kan han da se nu?"

Joh 9:20 Hans forældre svarede dem da og sagde: "Vi veed, at han er vor søn, og at han blev født blind;

Joh 9:21 men hvordan han nu kan se, veed vi ikke, og vi veed heller ikke, Hvem Der har åbnet hans øjne. Han er gammel nok - spørg ham selv, han kan tale for sig selv!"

Joh 9:22 Dette sagde hans forældre, fordi de frygtede jøderne! Thi jøderne var allerede blevet enige om, at hvis nogen bekendte Ham Som Kristus, skulle han udelukkes af synagogen!

Joh 9:23 Derfor sagde hans forældre: "Han er gammel nok, spørg ham selv."

Joh 9:24 De kaldte da for anden gang manden, som havde været blind, til sig og sagde til ham: "Giv Gud æren! Vi veed, at Denne Mand er en synder!"

Joh 9:25 Da svarede han og sagde: "Om Han er en synder, veed jeg ikke. Men eet veed jeg: at jeg har været blind, og at jeg nu kan se!"

Joh 9:26 De sagde da til ham: "Hvad gjorde Han med dig? Hvordan åbnede Han dine øjne?"

Joh 9:27 Han svarede dem: "Jeg har jo allerede fortalt jer det, men I hørte ikke efter! Hvorfor vil I nu høre det igen? Vil I nu også være Hans disciple?"

Joh 9:28 Da skældte de ham ud og sagde: "Du er selv Hans discipel! - men vi er Mose disciple!

Joh 9:29 Vi veed, at Gud har talt til Moses - men hvorfra Denne er, veed vi ikke."

Joh 9:30 Manden svarede og sagde til dem: "Det er da mærkværdigt, at I ikke veed, hvorfra Han er, når Han dog har åbnet mine øjne!

Joh 9:31 Vi veed, at Gud ikke hører på syndere; men hvis nogen er gudfrygtig og gør Hans vilje, hører Han ham.

Joh 9:32 Fra evigheden af er det ikke hørt, at nogen har åbnet øjnene på een, der er født blind;

Joh 9:33 hvis ikke Han var fra Gud, kunne Han intet gøre!"

Joh 9:34 De svarede og sagde til ham: "Du fødtes fuldt og helt i synd - og du vil belære os?" - og de stødte ham ud!

Joh 9:35 Da Jesus hørte, at de havde stødt ham ud, fandt Han ham og sagde til ham: "Tror du på Guds Søn?"

Joh 9:36 Han svarede og sagde: "Hvem er Han, HErre - for at jeg kan tro på Ham?"

Joh 9:37 Jesus sagde til ham: "Du har set Ham - ja, Han, Som taler med dig, Ham er Det!"

Joh 9:38 Og han sagde: "Jeg tror, HErre!" - og han tilbad Ham.

Joh 9:39 Jesus sagde da: "Til dom er Jeg kommet til denne verden, for at de, som ikke ser, skal se, og de, som ser, skal blive blinde!"

Joh 9:40 Da nogle af de farisæere, som var hos Ham, hørte dette, sagde de til Ham: "Er også vi blinde?"

Joh 9:41 Jesus sagde til dem: "Hvis I var blinde, ville I ingen synd have - men nu siger I: "Vi kan se!", så derfor forbliver jeres synd!

Ole Wierøds NT

Johannes
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21